Bli världfamilj!

Hej. Nu ska jag göra reklam!
 
Eller jag ska så ett frö i er, som det så fint heter. Det handlar om att bli värdfamilj! Nu är det ioförsig bara mina kompisar och min släkt som läser min blogg (vilket mina stadiga 20 läsare om dagen visar på haha) men ändå. 
 
Såhär; i augusti någonting kommer en hel bunt utbytesstudenter till Sverige och de sitter just nu och väntar på att de ska få beskedet att en familj vill bjuda hem en till sitt hem. Jag kommer ihåg förra året då jag åkte att jättemånga inte hade fått än, det var i juni någon gång. Själv fick jag reda på min under en svenskalektion en fredagsförmiddag den 7e juni och då ringde jag mina föräldrar och grät i flera timmar (det var lite känslosamt, ja). 
 
Värdfamiljen är det viktigaste i ett utbytesår. Det är fristaden, tryggheten och den fysiska basen för personen som kommer. Jag är så otroligt lycklig över att jag kom en så vacker/galen/konstig/normal chilensk familj som jag nu kallar min. Den har format mig och mitt år totalt. Eller mitt liv kan man väl säga.
 
En värdfamilj kan se ut hur som helst och bo var som helst. Det viktiga är att den består av lagom kärleksfulla personer vilket de flesta av oss är. Jag och mamma har ju till exempel varit värdfamilj, trots att jag bodde halva tiden hos pappa och här i Chile hade jag en hemmaboende syster halva tiden tills hon flyttade hemifrån. Sådana saker kan verka stora till en början men är inget man egentligen behöver oroa sig över. Bara man är nyfiken och har en extrasäng går det bra.
 
Att låta en person från ett annat land komma in i sin familj är otroligt givande. Skitjobbigt också, men det är litet pris man får ta för att se personens utveckling och de relationer man skapar. Jag fick dela mitt liv med en amerikansk syster som jag sedan åkte och hälsade på och som alltid kommer finnas där. 
 
Jag är en aningens subjektiv i mina argument, såklart. Jag vill ju att alla ska få samma möjlighet som jag har fått och att ungdomar runt om i världen vill testa på att leva i Sverige och lära sig svenska (bara där en stor applåd alltså) är ju hur kul som helst! Kanske att du som läser detta blir lite sugen. Om inte, kolla runt i din närhet och se, finns det någon familj som skulle vara intresserad? Dra mig som referens och exempel så kanske det är någon som nappar, vem vet?
 
För att veta mer eller kanske fortsätta rida på inspirationsvågen du precis fick och anmäla; kika in här på YFUs hemsida. Sedan finns ju såklart andra utbytesorganisationer men jag litar stenhårt på att YFU Sverige gör ett bra jobb.
 
 
Äj gud så nostalgiskt det blev. Nu ska jag logga ut och äta de empanadas som blev över från lunchen med la Jua.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Visst, det ska vi vara! Fom VT 2015???

2014-05-07 @ 10:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0