Feliz 18!

Den stora dagen var kommen! Efter fest i huset kvällen innan började familjen vakna runt 11, 12. Sedan satte vi på små klädprydnader i Chiles färger och åkte iväg till nationaldagsfirandet som är detsamma varje år med samma människor/traditioner/mat/hus och där stannade vi till inpå småtimmarna. 
 
Här sparar man inte på vare sig krut eller ballonger. Det är lite svårt som svensk att förstå tyngden av en självständighetsdag när Sverige aldrig varit någon annans land än sitt egets. 
 
Ååå hahaha. Bästa traditionen. Varenda person var tvungen att berätta ett skämt, sin cencuro. Alltså, grova snuskskämt avlöste varandra mellan skratt, rop och applåder. Barn som gubbar som mammor som tonåringar, alla gillar snusk. Eftersom jag är ganska insatt i svordomar och fula ord förstod jag när slutpoängen kom men annars skrattade jag bara för att skratt smittar. Såklart skulle la gringa (=utländskan, vanligt förekommande smeknamn) också säga ett skämt. Tamara skrev ner det och jag läste det nervöst innantill men det blev succé i alla fall. Llegue a Chile sin saber nada, y de a poco voy aprendiendo, vi que en la enyehuecia, llegan los viejos verdes y hay que, salir corriendo. 
 
Branko, en kille i traditionella kläder och jag med Pisco sour - Chiles nationaldryck tror jag. Förrutom nationens födelse är denna dagen till för att dricka. Här lär jag mig inte bara spanska, min kunskap om alkohol har vuxit tremendously! Pisco med citron (som ovan), pisco med cola (sk piscola, obligatorisk på fest), vin med jordgubbar, vin med glass (ses längre ner), öl, vodka osv osv... Skulle kunna skriva ett helt blogginlägg men eftersom att dricka inte är ett av mina största intressen får det räcka nu. 
 
Barnbordet. Att det alltid ska vara ett barnbord på kalas! Fast vi hade kul ändå, här spelar vi dudo, ett komplicerat men kul tärningsspel.
 
Här är en efterrätt. Torkad konserverad persika i sås med typ bulgur? Gott faktiskt. Glömde fota maten men massa empanadas såklart och en soppa innehållande majs, grönsaker, kyckling, ris, potatis och pumpa. Varför separera mat och mat, varför inte äta allt på en gång? Fast såå gott. 
 
Matfestens huvudnummer. Ett lamm och två grisar; fast döda, skinnade och uppspända över eld i 5 timmar. "Typical Magallanes!" Men alltså. Gud så gott. 
 
 
Vesna utropade att där står det på svenska! Jag sprang dit, letade ivrigt... och länge. Nej. Nej snälla kära lilla. Jag vet inte vilket språk det är men det är inte svenska. 
 
Här sitter jag vid baren och blandar till en brasiliansk drink med en charmig gubbe och en tjej i min skola. 
 
Det som kvarstod efter jag ätit upp allt kött. En liten anatomilektion i sig.
 
Jag hade en blond utländsk kompanjon! En tjej från Minnesota som gör ett omfattande projekt här nere i Patagonien. Hon kunde spanska och med henne hade jag nog de längsta och mest innehållsrika konversationerna på spanska hittills! Konstigt det där, att man pratar spanska bäst med de som borde vara en lättnad att få prata engelska med. 
 
Vitt vin med ananasglass. Jag har slutat bli förvånad. Får komma ihåg att här är det jag som är konstig, inget annat. 
 
Äntligen dags för dans! Nationaldansen cueca såklart. Sedan allt möjligt Chilenskt.
 
Systrarna Covacevich.
 
Här kör vi danslektion! Vesna är dansgalen. Vi demonstrerade rörelserna till Danza Kurudo.
 
När det räckte med dans för min del, eftersom det inte kommer så naturlig för mig = jag vet inte hur man gör, stack jag vidare för att spela kort med några vänner. Det var fullmåne så hela bakgården lystes upp av månljus. Ett mycket fint avslut på min chilenska nationaldag.
 
Dagen efter var de bakfullas dag. På kvällen åkte vi dit igen för att äta rester, skratta åt vad vi gjorde igår och spela kort. Huvudena av lammet och grisarna desikerades och åts. Här spelar vi ett kortspel där förloraren får ordet chanco skrivet på armen, det var så kul!
 
Tamara är proffesionell schackspelare sedan barnsben (annars också proffs på alla sporter och hyperaktiv) så hon kickade some ass medan vi andra tittade på och drack varm choklad.
 
Oj, så lång och mycket det blev. Jag är som en turistguide, haha. 
Nu ska jag sova. Godnatt!
 

Kommentarer
Postat av: E

Hahah en ol tahk...! och vin med glass, spännande!

2013-09-21 @ 14:45:19
Postat av: Astrid

Vin + glass? Måste prövas! Testade du? Var det gott? Jättemysigt inlägg för övrigt!! Verkligen mysfaktor 50000000 :)

2013-09-21 @ 17:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0