Tierra del Fuego 1

Förra helgen packade vi den stora pickupen för jag, Tamy och Rodrigo skulle till Eldslandet över helgen! Närmare bestämt till familjens fårfarm. Under detta dryga dygn fick jag uppleva så otroligt mycket nytt och jag pricka av ett stort antal saker jag inte sett/gjort förut i mitt snart 18-åriga liv. Resan blev också ett andningsrum för mig, som en befrielse att befinna sig på det öde pampas i den hårda vinden och slippa tänka på kompisar och skola och sånt. Bilresan tog ca 3 timmar och alla tre satt i framsätet och lyssnade på familjens klassiska roadtripmusik, cd efter cd. Tillslut kom vi fram till färjan som skulle ta oss över till Tierra del Fuego. Kolla vattnets färg! Ljust turkost men fortfarande iskallt. Vi hade turen att se två delfiner! Eller djur liknande delfiner, men jag hann inte fota dem. Vädret den här dagen var konstigt, lugnt vatten och nästan varma vindar.
Strax kom vi över till det legendariska landet av eld vilket bara var ännu mer beige stäpp. Men gud så vackert. Fotade inte mycket för det kändes som om jag då skulle förstöra det jag såg. Civilisationen var nästan obefintlig, tyckte det liknade lite öknen i USA som den ser ut i filmer när en bil åker på en spikrak väg mitt ute i ingenstans ni vet. Längst vägkanten stod vilda guanacos och i hagarna betade hästar, kor och får såklart. Annars såg vi också kaniner och flamingos! Vi kände också lukten av en skunk tydligen. Efter en stund försvann asfalten och vi körde på grusvägar.
Tillslut svängde vi in på familjens mark. Tittade lite på några planteringar och sedan körde vi in i fårhagen. Bilen hade helt galna stötdämpare, tack och lov. Vi såg nyfödda små lam och flera rävar som smög omkring bland fårflocken. Plötsligt dök en liten klunga hus upp och det var där vi skulle bo. Två personer jobbar heltid på gården och bor här ute jämt, tänk vilket häftigt liv.
Tamy och jag gick på upptäcktsfärd och fann en dal med grönt gräs, en bäck och får som bräkade fridfullt. Överallt på stäppen låg skelettdelar från döda djur. Vi följde bäcken tillbaka till huset, såg några hästar. Dagen efter såg vi också en flock vildhästar! På gården fanns flera hundar, några katter och konstiga stora fåglar.
Middagen åt vi med arbetarna; lamm som de slaktat med ben och allt och kokt potatis. Solnedgången färgade hela landskapet orange.
Stugan påminde inuti om en skärgårdsstuga och var supermysig men det är mycket enkelt utan rinnande vatten och el från ett bilbatteri. Nästa dag blir i ett andra inlägg!

Kommentarer
Postat av: Anders

Fantastiskt landskap, öde och härligt, något att längta till. Lite som jag kan längta efter ensamheten på Runn eller efter områdena i Grövelsjön. Nog är jag lite dum ibland men två saker förstår jag inte; har din familj en fårfarm där? varför kallas det Eldslandet?
Kramar Mobbo

2013-10-21 @ 00:10:56
Postat av: karin

Oj oj oj vad öde och vad häftigt! Ja, jag har samma frågor som Anders.

2013-10-21 @ 02:54:11
Postat av: Astrid

Det ser väldigt vackert ut Tove! Och ödsligt! :)

2013-10-21 @ 10:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0