En helt vanlig dag

Denna text är skriven av Nina Åkestam.
 
Det är morgon. Ganska fint ute, det börjar bli vår. Jag dricker te och kokar ett ägg och bläddrar i DN. I tidningen kan jag läsa en artikel om Alexander. Han är en 35-årig tvåbarnspappa från Rumänien som har lurats till Sverige av människohandlare för att sälja sex till svenska kvinnor. Han ville inte, trodde att resan handlade om städjobb på ett byggföretag, men när han vägrar blir han inlåst i en lägenhet av sin före detta flickvän och hennes medarbetare. De misshandlar honom svårt, hotar att döda hans barn. När svensk polis stormar lägenheten utvisas Alexander utan utredning till Rumänien, där människohandlarna väntar på flygplatsen. Mardrömmen börjar om igen.
 
För att muntra upp mig lite går jag in på Aftonbladet.se. Där kan man i alla fall läsa om Oscarsgalan. Vad männen hade på sig, och vad de kvinnliga skådisarna och regissörerna har uträttat under året. Sådär som det brukar vara. Jag kollar också på ett klipp från galans inledning, ett spexigt sång- och dansnummer där konferencieren redogör för vilka manliga skådisars snoppar vi har fått se på film under året. Rätt kul, faktiskt, även om skådisarna själva verkar lite obekväma. Äh slappna av lite, tänker jag. Det är ju helt naturligt med snoppar! Vi pratar ju bara om dem för att vi gillar dem!
 
När jag kommer till Handels är jag taggad till tänderna inför min nya kurs, Genus och entreprenörskap. Jag har läst på i flera dagar och fast min kompis frågade hur sjutton det kan finnas 600 sidor skrivna om manliga entreprenörer, vad finns det är säga liksom?, känns det toppen att vi i alla fall är fem personer som är intresserade av det. Man börjar ju bli lite trött på att alla tar för givet att entreprenörer är kvinnor. Entreprenörskap kan faktiskt vara ett utmärkt sätt för män att hinna jonglera familj och arbete, har artiklarna förklarat för mig.
 
Efter jobbet tar jag en sväng förbi releasefesten för en branschkollegas nya bok. Han har intervjuat några framgångsrika män som har jobbat i reklambranschen. Det behövs fler manliga förebilder, förklarar han för SvD Näringsliv. Det duger inte att bara ha kvinnor på ledande positioner när man ska kommunicera med alla. Det är bedrövligt att en manlig art director tjänar 3 800 kronor mindre än en kvinnlig. Och för projektledare är skillnaden 8000!
 
När jag går hem har det hunnit bli kväll. Jag går ganska fort, det har blivit kallt ute, och jag ser hur killen som går framför mig snabbar på stegen när han hör mina klackar bakom sig. Han vänder hastigt på huvudet. Jag märker hur hans axlar sänks när han ser mig; jag är ser nog inte ut som en typisk brottsling. Men ändå korsar han han över till andra sidan gatan. Jag tycker att det är bra. Man ska inte utsätta sig för risker i onödan. Han vet ju faktiskt inte vem jag är och folk är inte alltid så snälla som de ser ut. Jag påminner mig om att berätta det den dagen jag själv kanske får en son.
 
Jag kommer hem, dyker i säng och släcker lampan. Imorgon är en ny, helt vanlig dag.

Kommentarer
Postat av: Astrid

Klockrent.

2013-03-11 @ 21:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0