3e dagen i PA

Gud så det händer mycket. Men okej, första dagen i skolan:
 
Efter en stressig och mycket förvirrad morgon skjutsade min värdpappa mig till skolan som började 7:50. Rektorn tog emot mig och visde mig till min klass. Gud så stelt, aja satte mig bredvid en kille och snackade om Avicii osv. Iaf, lektionerna är otroligt slappa här. Klassen får en uppgift att göra men alla bara sitter och pratar, läraren också eller så går han/hon ut ur klassrummet. Alla här frågar hur man uttalar mitt namn och snart vet jag inte själv hur det låter på riktigt, haha. För det mesta pratar vi engelska för de är bättre på engelska än vad jag är på spanska (fast de går på The British School, annars är det ingen som kan engelska) men idag försökte jag prata spanska lite mer.
 
Aja, igår hade jag lenguaje, biología, inglés och matemática. Vid kl 1 hämtade min värdmamma mig och vi åkte hem och åt linser (som är en måndagstradition i familjen). sedan tillbaka till skolan. På kvällen gick min värdmamma och jag in till stan (10 min promenad) och det är verkligen skitkallt när solen inte lyser och det blir mörkt tidigt på dagen. Iaf, vi skulle köpa skoluniform!! I en stor affär fick jag prova allt och försöka kommunisera vad som passade bäst på spanska. Åh imorgon blir första dagen i mitt liv med skoluniform. På kvällen satt jag med mina värdföräldrar och frågade massa nödvändiga frågor och fixade grejer och det kändes jättebra.
 
Idag åkte jag till skolan igen. Det är lite jobbigt att vara social med främmande människor men de tar med mig överallt och jag bara följer med. De frågar hela tiden om jag festar och berättar att här festar det jättemycket och det känns ju lite jobbigt eftersom jag aldrig festat. Men de är snälla iaf. Efter en lektion kom min värdpappa för vi skulle fixa med chilenska ID! Stod i två mycket långa köer hos polisen och en annan slags myndighet men efter papper, fototagning och fingeravtryck fixade vi det. Jag försöker prata spanska mer och mer och med värdpappan går det ganska bra. Vi hälsade också på på hans jobb (många kindpussar), tog ut pengar från kortet (det funkade!) och satte in pengar på telefonen. Allt drog ut på tiden så jag missade två lektioner men det känns inte som om jag går i skolan på riktigt än. Efter det köpte vi mer skoluniformkläder; för att sporta i, mjukisbyxor och tjocktröja och sånt. Sedan åt hela familjen lunch på kroatiska klubben (värdpappans farfar kom därifrån) och sedan tillbaka till skolan för två slappa lektioner till. Fast jag har fått i uppgift att skriva en essay om olikheterna mellan Sverige och Chile, på spanska!! Går inte bra, ärligt talat. 
 
Min värdbror hämtade mig och nu har jag suttit på mitt rum i flera timmar och kollat på tv-serier och surfat. Ska nog gå ner till köket nu, oroar mig alltid om jag är för osocial, här är de übersociala, ska alltid prata, haha. Bilder kommer, har inte fotat alls mycket och då alltid med mobilen. 
 
Hörs!

Kommentarer
Postat av: mamma

Oj vad det händer mycket! Roligt och pirrigt och tröttsamt. Här har jag råkat krasha smothieglaset med segelbåten på - DITT GLAS - ja, jag vet...hemskt...Fick familjen och du mitt mail med massa foton? Mailadress till Rodrigo hoppade tilbaka - bägge adresser jag har. Mamma

2013-07-31 @ 10:42:52
Postat av: Astrid

Kämpa på!! Du är bäst! (ps. Det är sjukt varmt i Milano nu)

2013-07-31 @ 17:38:10
Postat av: Jossan

Fest är bra!!!! Du kommer få höra lite smaskiga detaljer om det senare ;) saknar dig! Kämpa på!

2013-07-31 @ 17:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0