Santiago 3

(Måste säga att jag lånar hej vilt från Anders och Tamys kamerabilder.)
 
Dag 3. Den startade heelt underbart för jag träffade för första gången på 4 månader SVENSKAR och pratade SVENSKA! Flytande! Det gick till såhär.
 
Min vän Emelie och hennes två svenska kompisar bor och jobbar i Santiago och vi möttes upp för en brunch och åt detta och drack RIKTIGT kaffe och pratade ut om allt och jag passade på att prata så mycket jag kunde. Vackert andningshål. Men att jag inte fick en bild på dem!!!
 
Sedan mötte jag upp de andra vid lägenheten. Hur liten är inte världen när Magalys föräldrar bor i det vita huset vägg i vägg med vårt? Hur som haver, vi skulle ut och turista.
 
För det mesta åkte vi tunnelbana. Varmt och mysigt med chilenskt vardagsfolk.
 
Vi besökte presidenthuset, La Moneda, som visserligen var under renovering men här är baksidan. För några dagar sedan vann Michelle Bachelet och hon är nu för andra gången Chiles president.
 
Vi gick vidare i centrum.
 
Vi lyssnde på gatuopera och föll i kärlek i dessa killar. På torget hände bästa grejen.
 
Jag blev porträtterad!!! Av en mycket sympatisk man, vi pratade hela tiden. 
 
En piscodrickande, flaggklädd, dansande blondin med opropotionella bröst och muskulösa ben med en senare tillkommande gatuhund; mitt nya jag.
 
Runtomkring torget blandades gamla byggnader som sparats med nya minimalistiska. Här är schackpaviljongen.
 
Tamy armbågade sig fram mellan gubbarna och drog åt sig en bra skara åskådare.
 
Vi kom fram till Cerro Santa Lucia och poserade lite där. 
 
Vi satte oss ner ett tag och drack ur min vattenflaska och tittade lite på min karta jag fått av Vesna. Tamy tyckte det var töntigt med karta, "du kommer bli rånad direkt", men en av de saker jag älskar mest här i världna är kartor. Jag var också mamman i familjen som bar med allt nödvändigt och deras saker i min ryggsäck (och drog upp dem ur sängen, och diskade, och blev retad). 
 
Vi vandrade uppåt mellan klippblock.
 
Tillslut kom vi upp till 360 graders utsikt.
 
Santiago ligger alltså som i ett hål omringat av berg. En timme bort eller så finns skidcenter. 
 
Fint och så vidare. Vi gick ner och åt glass.
 
Vi återvände hem. Fläktarna pyste ut behagligt vattenstänk. Hemma åt vi middag medans Tamaras kompis och hennes pojkvän kom förbi. På kvällen tog vi många tunnelbanestationer bort till ett mycket speciellt ställe.
 
Ett mycket flaite ställe, som man säger. Det sägs att det var här sk terremotos, vin med glass, uppfanns, därav populäriteten. Vi käkade också pommes, kött, korv och ägg från samma talrik och pratade bland annat om parets militärutbildning. Sedan, mycket spontant, stack vi och dansade!
 
Mycket trevligt, mycket bra musik, lite svensk såklart.
 
Och det var den dagen, en supertoppendag!

Kommentarer
Postat av: Jossan

Snygg latino i blått ralph lauren

2013-12-22 @ 14:11:43
Postat av: Astrid

Santiago var med på på spåret förra veckan och då var det en fråga som handlade om att staden låg i en sänka och att det ledde till dålig luft..bara så att du vet liksom!

2013-12-22 @ 20:20:09
Postat av: E

Å satan vad härligt det måste ha varit. Fler bilder på dig i detta inlägg, det gillar vi!!

2013-12-23 @ 14:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0