Maitencillo 1

Maitencillo ligger några timmar norrut från Santiago vid kusten. Vägen dit går genom sandfärgad stenöknen med kaktusar som de vanligaste växterna.
 
Nu tittar ni på avokadoplanteringar! Palta, som det heter här, växer alltså på småträd uppför bergslutningar och mognar först när de plockats. Mängden avokado jag såg under resan var enorm men föga förvånande med tanke på landets avokadoätande.
 
Till vänster är huset vi hyrde av en pratglad äldre dam, ett helt underbart ställe. I grannhuset bodde helt orimligt många människor, såg nya personer hela tiden. 
 
Utsikten. Lite efter oss kom Rafaels två döttrar Maria José och Fernanda, eller Moñi och Feña, som jag aldrig träffat förut. De är 18 och 21 år och skulle göra den här veckan så himla bra.
 
Såklart hade vi asado.
 
Och a, det vi gjorde om dagarna var att äta glass, gå på marknad, sola och bada.
En läsk av en okänd frukt.
 
León somnade i min famn och jag dog mysdöden.
 
Den andra kvällen samlade vi ihop alla människor vi kände som befann sig här på vår balkong.
 
Här presenterar jag vårt Maitencillogäng, vi sågs nästan varje dag vilket var så himla fint. De flesta pluggar på universitetet sedan några år tillbaka men på något sätt relterade jag lättare med dem än med folk i min egen ålder. ***Kulturskillnad***
 
Någon strand någon dag.
 
Vi tog en surflektion!
 
Vår instruktör sa att han var Ecuadoriansk mästare.Och jag lyckades stå upp några gånger!
 
För det mesta hängde vi nedanför surfklubben, några sekunder från huset.
 
Surfkillarnas hund som, som ett blött sandigt glatt monster, la sig tätt mellan oss på våra handdukar och sprang efter tennisbollar.
 
Vi åt på restaurang. Här är min första chilenska ceviche! Dålig bild men det är rå fisk och skaldjur i lime och lök och mango och lite sånt och är så gott.
  
Allihopa minus León som låg och sov i vagnen utomhus.
 
De har en supergullig familjetradition att de beställer varsin efterrätt, ställer de i mitten och så får man äta av allihop!
 
Sedan stack vi vidare och träffade alla och tillslut dansade vi med resten av Maitencillo. När stället stängde vid 4 åkte vi och åt completos.
Lyxfrukost på terrassen.
 
En kväll åt vi på denna restaurang med AWESOME arkitektur och inredning. Blev helt stum när jag gick in och fick lov att fota allt innan jag kunde göra något annat. Ett träd innomhus, snäckor, rep, träsniderier, krossade snäckskal som golvgrus, bambu, tavlor, växter, färger, slipade stenar, runda jättefönster...
 
Titta och titta en gång till. Skaldjursallergiska Tove äter skaldjur!!! Grejen är den att så fort jag nämner mina allergier blir jag hånad här i detta land för här är ingen allergisk mot nåt. Så Magaly och gänget övertalade mig att äta machas och jag dog inte på fläcken. Så det blev en loco och en och annan camaron (räka) som slank ner, trots min oroliga magkänsla. Ville nästan att jag skulle få allvarliga reaktioner men icke. För detta bevisar att jag blivit ljugen till hela mitt liv. Hela mitt liv känns som en lögn. Jag scrollar igenom alla skaldjursminnen och det enda som hänt är röda prickar efter överätning på en kräftskiva. Jaha, det var väl kul då, fast inte sådär jättegott faktiskt, bara lite. "Vad lärde du dig under ditt år, hur har du utvecklats som människa?" Att jag inte alls är allergisk mot skaldjur. Så bitter.
 
Aja, vi fortsatte äta och ha kul. Sedan gick vi hem barfota på stranden och stannade ett tag vid utomhusbion.
 
 

Kommentarer
Postat av: Astrid

DÅ KAN DU NJUTA AV KRÄFTOR I SOMMAR!!

2014-03-02 @ 14:06:00
Postat av: Jossan

Åh tove har läst igenom typ de senaste 5 inläggen och WOW VILKET LIV DU HAR!!!! Drömmen.

hoppas du haffade snyggingen till vänster: https://cdn3.cdnme.se/876927/7-3/20140205_045440_53125508ddf2b3063afc0700.jpg ;-)

2014-03-02 @ 14:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0