La navidad chilena

För det första var jag mycket förvirrad om det var den 24e eller den 25e man firade. Alla jobbade halvdag den 24e och inget speciellt hände så det var nog 25 som var grejen för då var hela Chile ledigt. Men på kvällen den 24e hade Juanita lagat kalkon, den enda gången på året hon lagar mat och guu så gott! Branko och Rodrigo kom lortiga hem från landet och hela familjen var äntligen samlad!
 
Kolla Sulti och hans kyckling! 
 
Min fina chilenska familj.
 
Jag spelade lite piano.
 
Kalkon med fyllning, äppelmos, potatisbollar och avokado. Avokado till allt för sjutton. Mormordern var också hos oss och vi skålade och myste.
 
Sedan plockades små klockor fram och stämningen blev genast mystisk. Enligt tradition gick vi rädda runt i hela huset och klingade med klockorna och plötsligt ropade någon att viejito pasquero (jultomten) hade varit här! Utanför dörren fanns en påse med 4 julklappar till barnen!
Man tackar så mycket för parfymen! Den har används flitigt...
 
Mina underbara systrar. Vid tolvslaget blev det julklappsutdelning och jag fick så många fina saker som var så genomtänkta, taack!!!
 
Till exempel en lamatröja! Jaa gud så jag har velat ha precis en sådan här!
 
Den är jättevarm och kan nog bli en konkurent till blå fleecen hemma hos mamma. Fast nää gud nu började jag sakna den också!
 
Sedan fick jag örhängen, kortlek med Chilebilder, jonglerarbollar (!!), två hemmagjorda CDs med Covacevich Classics (!!!), och halsmuffgrej.
 
Och det var min chilenska jul. Inte helt olik den svenska faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Astrid

HAhah älskar att ALLT är lama-någonting :)))

2014-01-07 @ 20:32:14
Postat av: Mamma

Å vad fint ni hade det och vilka jättebra julklappar! Tänk vad skönt att snälla familjen Covacevich gav dej julklappar, eftersom du inga fick av din dumma svenska familj.....
Du är jättefin i Lamatröjan - den slår den 25 år gamla fleecen...faktiskt!!!

2014-01-07 @ 23:12:16
Postat av: Anders

Vi saknade dig på Julen Tove. Helschysst lamatröja. Jag måste få fråga en sak: Spottar lamorna folk i ansiktet? Det gör dom nämligen alltid på Kapten Haddock i albumet Solen tempel.
Kram Anders

2014-01-10 @ 19:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0