Alerta de emergencia, terremoto en Chile

Igårkväll inträffade en jordbävning här i Chile; jordens aprilskämt på den chilenska befolkningen. Jag hade gått runt hela dagen och tänkt om jag inte skulle utföra ett skämt ändå men det fixade sig av sig självt.
 
Den inträffade ute i havet nära staden Iquique i norr och uppnådde 8,2 på richerskalan. (Jordbävningen utanför Concepción 2010 nådde 8,8). Det slog rikslarm och alla mobiler började tjuta. Städerna i norr evakuerades och här hemma satt vi i TVsoffan och såg på stillastående bilköer och småspringande människor som berättade om sina nedfallna, trasiga tavlor med skälvande röst. Det varnades för tsunami i egentligen alla närliggande länder men det som hänt är att vattnet drog sig tillbaka och kom igen med två meter höga vågor. Nu farar man för efterskalv. Mer kan ni läsa i artikeln här:
 
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jatteevakuering-efter-skalv-i-chile_3423908.svd 
 
Se här också:
http://www.svtplay.se/video/1940563/2-4-09-00?tab=program&sida=3 (Ha, vad ironiskt att jag visar er svenska nyheter, dock använder de samma bilder som här i Chile)
 
Här i Punta Arenas kände vi inte någonting. Eftersom det typ är en kuststad rekomenderades evakuering till gatan ovanför oss men hur seriöst det togs vet jag inte. Hela kvällen spammades klassens gruppchatt och jag bidrog med kommentaren Porqué vení a este país?? Varför kom jag till det här landet?? Det bästa med allt är att alla skolor ställdes in! Så nu kan jag i godan ro hinna göra klart mitt plugg och packa inför resan imorgon. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hörde detta i morse och höll på att sätta mitt pulverkaffe i vrångstrupen. men förstod att du var utom fara. Tack och lov att inte så många verkar ha drabbats allvarligt! Här i vår lugna vrå av världen börjar buskarnas knoppar slå ut och det kom snö 1:a april som nu är borta. Spännande och omväxlande här också minsann....Din mor

2014-04-02 @ 23:48:07
Postat av: Astrid

Blev lite skakis först när jag läste nyheterna men lugnade mig när jag läste att det var i norra Chile. Tack gode gud att det inte var i södra, hade nog kissat på mig av oro då <3

2014-04-03 @ 20:13:53
Postat av: Josefin

Haha (förlåt inget att skratta åt osv) mamma kom när hon hörde om det men jag ba nej det är lugnt tove är i norra. Skönt med inställd skola dock!

2014-04-08 @ 10:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0