Sagan om året som delades itu

Nu är det inte många dagar kvar på året 2013, konstigt egentligen att tänka så, för finns år och tid över huvud taget?
 
Hur som haver hittade jag den här listan som jag fyllde i när jag var 14 år. Svaren blev ett snäpp annorlunda och gud så fantastiskt allt har tett sig. Vart tiden tagit mig och jag har insett hur mina egna val, min vilja och mitt mod tagit mig framåt.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? O gud. Massa nytt. Bland annat flyttat hemifrån och till andra sidan jorden för att leva helt nytt liv (känner redan nu att varje svar i den här listan kommer innehålla något om Chile), besökt 3 nya världsdelar, upplevt helt nya känslor, träffat galet mycket nytt folk, blivit vuxen.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Hade nog inga nyårslöften, är ju så ångestladdande tycker jag och så glömmer man bara bort dem. Men visst har jag lyckats detta år, det kan jag lugnt påstå.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja! Magaly födde sin son Leon när jag var i Santiago men jag hann inte besöka dem.

4. Dog någon som stod dig nära? Tack och lov nej.

5. Vilka länder besökte du? Oj. Sverige, Turkiet, Australien, Frankrike, Chile och Argentina. Gills mellanlandningar? Det tycker vi. Storbritannien, Norge och Singapore.

 6. Är det något du saknat år 2013 som du vill ha år 2014? Nej, inte alls faktiskt. Eller kanske de människor som varit borta från mig på grund av utbytesår. Och mitt modersland såklart.

 7. Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? Den 7e juni då jag fick veta min chilenska stad och familj, den 23e juni då jag kramade min familj hejdå och den 26e oktober då jag fyllde 18. Bland många andra.

8. Vad var din största framgång 2013? Utvecklats enormt inom musiken, fixat bra betyg, lärt mig ett nytt språk och lyckats överleva 5 månader i ett främmande land.

 9. Största misstaget? Glömde fixa visum till Australien (men det löste sig i panikstress på Arlanda).

 10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Nej, och tack för det! Eller har haft lite vacker hjärtesjuka men det får man ha ibland.

 11. Bästa köpet? YFUs utbytesprogram, jeansen Sharp Bengt och flyg/SL-biljetter.

12. Vad spenderade du mest pengar på? Resor och mat. Spenderade i princip nada för att spara inför Chile och här shoppar jag inget heller eftersom det inte finns mycket att hurra för i Punta Arenas och jag får i allmänhet lätt ångest av överkonsumtion.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad? Att se Ella igen, att åka in till stan och skolan på morgonen, alla mina fantastiska vänner, vara hos mormor och morfar, brev och paket från Sverige, galna och vackra händelser och personer här i Chile och att titta igenom min blogg från detta år och skriva den här listan.

 14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2013? Ooo gud vilken kul fråga! Thrift Shop, Same Love, Äppelknyckarjazz, Nocturne C sharp minor, Clare de lune, Rockenroll blå ögon – igen, Helplessness blues, La la la, Wake me up, musiken från Man of la Mancha, Maggios album, Propuesta Indecente, reggeatonlåtarna.

 15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Har både varit så fruktansvärt glad och ledsen men tycker jag är helt underbart. Dramatiskt ska det va!

 16. Vad önskar du att du gjort mer? Ansträngt mig mer i att lära känna mina chilenska klasskompisar och skitit i min blyghet. Skönt att jag har ett halvår kvar.

17. Vad önskar du att du gjort mindre? Kanske haft mindre kontakt med Sverige och spelat mindre Candy crush som jag egentligen hatar.

18. Hur tillbringar du julen? Jadu, önskar att jag visste det. Men hela familjen ska samlas och jag är mycket förväntansfull inför min chilenska jul!

 19. Blev du kär i år? Jag vet inte, nä det tror jag icke, nej, absolut inte. Men annars älskar jag så många fina människor, mest mig själv!

20. Favoritprogram på TV? Kobra, Korrespondenterna, allt som SvTplay kan bjuda på som är öppet för hela världen.

21. Bästa boken du läste i år? Andarnas Hus, helt klart.  

22. Största musikaliska upptäckten? El reggeaton, por supuesto.  

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? En minnesvärd artonårsdag, vilket jag fick med hull och hår! Hade inte önskat mig några presenter men fick helt galna saker som Patagonienkryssning, körkort och resa till Antarktis.  

25. Något du önskade dig men inte fick? Nej. Eller Sverige då, men det har jag fått alla andra födelsedagar.

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2013? Festade vid 12 slaget, fick telefonsamtal från en pappa i Sidney, grattades av chilenska föräldrar på morgonen, skypade med mamma, käkade sushi, köpte lamamössa, åt tårta med vänner, vann en resa till Antarktis genom lotteri, åt completo med klasstjejerna, gick ut på klubb och dansade och såg soluppgången. Skare va 18-årsdag så skare.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Tycker inte jag kan begära mer. Det har varit jobbigt stundtals men skulle inte vilja ta bort det.

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2013? Bra! Testade lite nytt som mammas gamla tantskor och stora jeans. Annars har ju skoluniformen fått stå som ansvarig för min stil under 4 månader.

29. Vad fick dig att må bra? Okej, börjar bli lite less på dessa frågor nu. Men jag mår bra när jag är mig själv och känner mig hemma, som de flesta människor. Att lyckas med det i en främmande miljö gör det ännu bättre!

30. Vilken kändis var du mest sugen på? Haha, va? Har verkligen noll intresse för kändisar. Alltså avgudar all form av kultur men det är inte ofta jag är ”sugen” på en kändis.

31. Vem saknade du? Oj här blev det relevant! Mamma och pappa, resten av min familj och hela min släkt, Ella, Astrid, Jossan, Ellen, Sofia, alla klasskompisar som inte längre är mina klasskompisar och många, många fler. Ibland mig själv när jag kände att jag tappade vem jag var.

 32. De bästa nya människorna du träffade? Min värdfamilj och Tamara, alla klasskompisar och lärare, fina utbytesstudenter som jag hoppas få träffa mer i framtiden, och främmande personer som lett till intressanta möten, minst sagt. 

Tack 2013.

Min anslagstavla med minnen. Vykort från mamma i Italien, glowstick från en danskväll, armband från Yatzini från Mexiko, pin från kolgruvan på Isla Riesco, Tamaras karta över Santiago, mamma och pappa som Emil och Ida när de fortfarande var tillsammans, pin från nationaldagen, mitt gäng från 9ans bal, bänk- och platsnummer när jag och Tamara såg Catching Fire på bio, örhängen från galan, och mina två scheman från gymmet och skolan. Än finns det nålar kvar.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Fint <3 <3 <3 fast tycker ändå du hållt ett relativt bra avstånd från sverige, förutom dina snapchats med astrid kanske :)

2013-12-22 @ 14:07:14
Postat av: Astrid

SLUTA INTE SNAPPCHATTA MED MIG! DET ÄR SÅ ROLIGT! :D

Bra poetisk mening i början av inlägget ;)

2013-12-22 @ 20:14:44
Postat av: Nina

Fina Tove!
Vad det är roligt att följa dig på din blogg! Du skriver så otroligt bra: ärligt, roligt och innehållsrikt!!!!
Vilket år du upplever! Du tar verkligen för dig allt som kommer din väg (även om det kanske inte känns så i de dystra stunderna - men där känner vi nog alla igen oss).
Önskar dig nu en riktigt GOD JUL - the chilean way - och en spännande och upplevelserik fortsättning på ditt utbytesår!
Stora varma kramar från Nina

2013-12-23 @ 19:30:34
Postat av: Mamma

Vad menar du med MAMMAS GAMLA TANTSKOR???....Nu har jag också skrivit en lista som jag mailar till dej.

2013-12-24 @ 01:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0