Café Karukinka

Hola.
 
Nu sitter jag ensam på ett café jag alltid gått förbi men inte besökt, dricker aprikosjuice, och har lyckats komma åt wifiet. På TV spelas latinamerikanska musikvideos med lättklädda tjejer och mörka killar i solglasögon. Jag skolkar. Sitter här i min buzo. Igår hostade Tamy party i huset för alla som skrivit PSU men jag la mig klockan 11 med öronproppar. Vaknade av matlukt och av att solen sken starkt. Halv 10, varför väckte ingen mig??? Eftersom jag skippade förra eftermiddagen ville jag verkligen gå idag eftersom det är sista dagen för mig. Kom lagom till engelskalektionen där läraren och 4 personer fanns. Jag spelade Truco, ett klurigt kortspel med spanska kort (som alltid här i Chile), med Pedro och min rätt så speciella engelskalärare hade satt på en Ingmar Bergman film, den med schack och död. Sedan berättade han att jag hade fått högsta betyg, en 7a, i både engelska och theory of knowledge, och sa att han inte kommer tillbaka nästa år. Så synd - eftersom han var amerikan, gringo, har jag känt en trygg samhörighet med honom.
 
Sa hejdå till några klasskompisar, betsämde att vi skulle ses under sommarlovet och gick bort till Junior för att ensam ha musiklektion med läraren som kanske kommer, man vet aldrig. Pratade en lång stund med portvakten och vände sedan tillbaka. Mötte faktiskt musikläraren och följde honom till gympasalen där konsertrep höll på. Barn inte mer än 10 år gamla spelade och sjöng som om de vore äldre och mycket större i kroppen. Och nu sitter jag här. Måste tillbaka hem till lunch klockan 1. På eftermiddagen ska vi till fotbollsplanerna och äta varmkorv, completo. Hoppas jag. Om inte alla stannar hemma eller det händer något annat eller inget alls. Det får en åtminstone att leva i nuet.
 
Jag kanske kan berätta om min Santiagoresa också. Tamara och jag flyger tidigt imorgonbitti. På flygplatsen möter vi upp hennes kompis Anders från Minnesota och vi alla ska bo hos storasyster Vesna. Vi kommer göra massa kul saker men jag har egna planer också. Först och främst ska jag träffa Magaly som är höggravid och ska föda när som helst! Sedan träffa Emelie, som bor och jobbar i Santiago, och hennes kompisar och njuta av att prata obehindrat. Sedan ska jag shoppa. Förhoppningsvis mycket. Annars är jag allmänt taggad på 30 granders värme efter månader av kyla, storstadsliv och nya erfarenheter från andra plaster i Chile.
 
Bueno, tengo que pagar mi jugo y ir a la casa. Chao!

Kommentarer
Postat av: Astrid

Åh, najs med värme. Här är det kallt.

2013-12-04 @ 19:54:49
Postat av: Anonym

Å jag får många associationer på teorier som handlar om moral och gemensamma normer. Jag går nämligen en kurs "Social skills" . Tex "Broken window theory" - ett trasigt fönster som inte fixas direkt drar till sej klotter, skräp etc. Dvs en sviktande moral är smittsam. Tack kära Tove för några avskräckande exempel! Lova att du handlar minst 3 sakre/kläder i Santiago! Kram mamma

2013-12-05 @ 22:10:49
Postat av: Anders

Giv Akt!
Till min stora glädje hörde jag av syster att du fått inkallelseorder från pliktverket. Som gammal Furir värmer det i hjärtat.
Armbågs lucka!
Jag vet inte om du har din plats kvar när du kommer hem till Sverige igen, annars kan jag nog lägga ett gott ord för dig.
Mittåt!
Sitter just nu hos syrran (Mamma), dricker the, äter mackor med god plommonmarmelad och pratar. Är på möte med Socialstyrelsen, ganskla tråkigt men kul att få bo i Djursholm, i din säng som vanligt. Hoppas du har det bra på sommarlovet. Vi hörs snart igen.
Höger och Vänster Om!
Kramar
210 Hallin

2013-12-09 @ 22:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0