Dos semanas

Andra skolveckan avklarad. Jag överlever fortfarande och livet blir bara bättre och bättre. 
 
Såhär kan det se ut i skolan. Som ni ser är det mörkt ute, solen går upp sent och ner tidigt men nu går vi ju mot sommaren och ljusare tider, right?? ;) ;)
 
Fråga inte varför det hänger knutna trasor, något med gemenskapen i skolan. Den är väldigt liten, i varje årskurs är det bara en klass med ca 30 pers. Jag går tercero medio med 96or, näst sista klassen. The British School är både Junior (som ligger ett kvarter bort där jag har mina musiklektioner) och Senior.
 
Förra lördagen hängde jag med två klasskompisar när de letade kläder till musikalen i skolan. Kolla vilket konstigt köpcenter!! Mycket gammalt dock, det finns vanliga affärer också.
 
Här är vår hund Sultán! Alltid när man öppnar grinden kommer han fram och när vi äter står han utanför fönstret och vill vara med.
 
Empanadas! Varje söndag är det tradition med empanadalunch. Fettiga och ostiga och jättegoda. Maten här är inte den mest hälsosamma med tur för mig att min värdmamma är tandläkare. Nu bortsar jag tänderna TRE gånger om dagen.
 
La plaza och statyn av Magellan. I 7an eller 8an skrev jag en uppsats om upptäcksresaren Magellan men då visste jag inte att jag i framtiden skulle bo i staden där allt är uppkallat efter honom. Ödet.
 
Här hoppar Tamara och jag. Det är bäst att ha henne att fråga om allt.
 
Utsikten från ett klassrum en av de mycket långtråkiga lektionerna.
 
Äntligen har jag fått nycklar till huset och här är min nyckelknippa. Two worlds united.
 
En dag ville jag gå hem själv efter skolan, är ju van vid det och det känns så lyxigt att bli skjutsad överallt. På med halsduk och lovikavantar. Gick huvudgatan i centrum och jag märkte att folk tittade efter mig och mitt blonda hår. 
 
Min avslagstavla. Ett armband jag fick av en mexikansk tjej på lägret, mamma som Emil och pappa som Ida, mina tjejer och skolschemat.
 
Goda nyheter! Jag är med i skolans musikal!!!! Man of la Mancha (Don Quijote) och jag spelar såklart piano. Jag som sörjde att jag skulle missa att vara med i VRGs musikal, det som jag hade sett fram till så mycket. Visste inte riktigt vad jag gav mig in på dock; det är 30 låtar i latinsk takt (6/8, 3/4) och mitt slarv med notläsningen kommer nu tillslut och biter mig. Men de andra i orkestern spelar så vackert och skådespelarna/sångarna äger. Här är en generalrepetition, musikalen är den 4e oktober. HEH.
 
 
Igårkväll gick jag med några kompisar till en talangjakt, MAM, som hölls i aulan i pojkskolan mittemot vår skola. Det var fett!
På sista bilden har killarna tagit av sig linnena och tjejskriken var öronbedövande. Welcome to chile.
 
Efter åkte vi hem till en kille i klassen och hängde. Eller, de hängde och jag iaktog men det var kul i alla fall.
 
Nu har jag fixat mitt student-ID, så kallat carnet! Nu är jag officiellt en chilenare!
 
Jag och mitt mysiga rum! Det är egentligen min storasyster Vesnas men hon bor i Santiago.
 
Tja, förvirringen är för det mesta mycket närvarande i nästan alla situationer men man kan inte förvänta sig att hoppa in i en främmande kultur och bete och tänka som dem efter bara två veckor. Allt jag visste innan var ju inom Sveriges gränser och perspektiv så klart det är förjävligt ibland. 
 
Det var väl allt för denna gången. Chao!

Kommentarer
Postat av: Jossan

Ååååååh som jag väntat! Härligt att höra att du börjar komma in lite i det iallafall, umgås med klasskompisar och så. Saknar dig :)

2013-08-10 @ 22:35:27
Postat av: Ellen

Gud va underbart! Härligt att du börjar komma in i allt!
Puuussss <3

2013-08-11 @ 00:36:49
Postat av: Astrid

My gawd!! Jätteintressant läsning Tove! Mycket utförligt och nyanserat! Skitskoj med musikalen! Lycka till med trummorna, du kommer att fixa det (detta kan appliceras på ALLT det jobbiga :)

2013-08-11 @ 10:54:53
Postat av: Mikaela Sundin

Hej Tove!
Vilka händelserika två veckor, det låter som det gått snabbt! Nu åker jag om drygt 2 veckor, vilket jag börjar inse lite smått;) tänker på dig och allt nytt! Kram

2013-08-11 @ 16:17:09
Postat av: Mamma

Å Tove så många bilder, vilken ska kommenteras...gillar nyckelknippam skarpt. Empanadas ser underbart gott ut o ja, smått fett. Utmaning med musikal - en i raden av utmaningar. Fina du!

2013-08-12 @ 02:02:38
Postat av: Agata

Heeejjj! Å vad kul att följa dig på äventyr på andra sidan jordklotet.
Älskar att kolla på alla bilder:-)

2013-08-12 @ 11:33:28
Postat av: mamma igen

Mormor, morfar, Anders o Brita läser din blogg också. De vet inte hur man skickar kommentar. Jag berättade för Anders i alla fall...Granne Bo och granne Kerstin hälsar så jättemycket. Fina bilder Tove. Nästa inlägg kanske du kan ta med en bild på dej i skoluniform så vi kan beskåda denna raritet!

2013-08-12 @ 19:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0