Istanbul Cuatro

Nästa morgon. Vår utsikt - detta är Istanbul.
 
Sedan åkte vi in till stan med en spårvagn som gick långsammare än de som gick på gatan. Fett värt. 
Det stod sånna här överallt runt om i staden. En vetekringla för 4 kr.
 
Vi gick ner en vacker gata med massa butiker. 
 
Jag hittade en fin sak för några kronor. De andra retade mig. 
 
Se så fin, med sköldpaddor på. 
 
Den med en katt och Sofia.
 
Den med en sköldpaddeväska. (!!!) Okej, vi går vidae.
 
 
Jag köpte ett par snygga solglasögon. 
Tävling: a) Vilken geometrisk form är huvudet på bilden? b) Fyll i huvudets konturer där de saknas.
 
Sofia var färgglad.
 
Kolla spårvagnsbiljetterna! Som sånna där i 4-i-rad-spelet som man ploppar ner i en fyrkant som man vrider för att sen få ut plupparna!
 
Här serverades salep, en mycket läskig dryck tycker jag. Sofia däremot slukade två koppar! Som kletig söt mjölk fast på ett jobbigt sätt.
 
Den. Näsan. Mammorna blev lite svaga.
 
Innanför denna port var TopKapi, palatset där sultaten bodde i snuskigt överflöd bland svarta enuckslavar, konkubiner och några hundra fruar. När man hade den backinfon i huvudet var alla smycken, kafkaner och mosaikrum inte lika vackra tycker jag. 
 
Fet bild. Vakt med något för onödigt stort och dödligt vapen för en turistattraktion och schäferhund knagande på ett lårben från en... dinosaurie?
 
Lite så. Sen gick vi och åt döneb - kebab. 
 
Gött. 
 
Nu ni. Nu gick vi till ett hamam, turkiskt bad. Där satt vi topless i ett runt rum med massa andra damer, blev skrubbade och tvättade på hela kroppen av tjocka tanter och sedan fick jag min första massage. Min tant var så gullig. Innan var jag uppriktigt rädd för detta men efter var jag alldeles mosig och nöjd. För det var så enkelt; man gick dit för att bli ren. Här är dörren. 
 
Sedan åt vi middag. Lite turkisk konfekt, någon?
 
Sedan gick vi hem och la oss. Tack för denna dag. 
 

Kommentarer
Postat av: Astrid

ÅH GUD. KOMMENTARERNA. JAG DÖR. HUVUDET. SKÖLDPADDSAKEN. HUVUDET. NÄSAN. DINOSAURIEBEN. HUVUDET. MITT LIV HAR ALDRIG VARIT SÅ BRA.

2013-04-17 @ 21:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0