Fler intressanta skillnader

Under tidens gång har jag plockat på mig några fler skillnader mellan Sverige och Chile. Men såklart är min synvinkel på saker och ting smal, vet ju bara hur det är att bo i just min värdfamilj, min stad och gå till just min skola (som är en privatskola). 
 
* I skolan använder tjejerna inget smink, fast håret är viktigare, det görs olika flätfrisyrer hela tiden.Till skillnad från en hel del tjejer i svenska skolor där alla klär upp sig till perfektion varje dag. När jag går ut på fest klär jag mig ungefär som jag gjorde i den svenska skolan. Dock har jag hört att när sommaren kommer kommer klänningarna också.
 
* Alla har smeknamn. Antingen en förkortning på förnamnet eller något helt annat. Som Youtube. 
 
* Det är få som använder säkerhetsbälte och att en personbil bara är till för 5 personer betyder inget. En gång satt vi 7 pers i en taxi! Finns det hjärterum finns det stjärterum, alla ska med!
 
* Chilenare älskar att fota sig själva och varandra när de gör något och lägger upp allt på facebook och Instagram. Det är därför min facebookprofil är aktivare än aldrig förr! Och ja, killar tar också egopics. 
 
* Här i Punta Arenas bor de många som är ättlingar till kroatiska familjer som emigrerade hit för länge sedan. Många i min skola har efternamn som slutar på "vic", så som min familj.
 
* Tandställning är mycket vanligt. Mina tänder måste vara en katastrof, haha.
 
* Här är det inga problem att ligga i sängen till klockan 12. Och resten av dagen också. Svenskarna skulle få ångest av att inte ha gjort något vettigt med deras liv och mänsklighetens bästa men här tar man vara på de dagar man får vara obetydlig.
 
* Ingen källsortering what so ever. Allt I samma papperskorg; papper, mat, glasflaskor, mjölkpaket, metal.
 
Det var det for now. 

Kommentarer
Postat av: Karin

Å va kul! Intresssant! Det där med att inte har smink, vardagskläder till fest och sova hela fm måste ju passa dej ypperligt!

2013-09-26 @ 11:54:06
Postat av: Astrid

Håller med Karin, du måste känna dig som om du är i din perfekta komfortzon!

2013-09-26 @ 17:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0