Biología y rugby

Hej!
 
Livet just nu är inte så spännande. Trötta skoldagar och mycket plugg nu på slutet av läsåret. Det händer inte något nytt utan allt går på rutin. Skulle åkt på en klassresa till Argentina över helgen men kontoret där papper autoriseras strejkade så det blev inget med det. Tänker inte så jättemycket på spanskan längre. Kan verkligen inte förstå eller uttrycka allt såklart men föredrar spanska framför engelska. Om någon pratar engelska med mig blir jag mest irriterad och förvirrad och svarar på spanska. På måndag har jag ett specialprov i lenguaje bara för mig, det är frågor på en bok på spanska som jag hittills har läst 43 sidor i. I början markerade jag varje ord jag inte kunde och översatte men nu skumläser jag mest för att hinna med eftersom det går så långsamt. 
 
Har lite Sverigelängtan. Går in på svtplay och myser med svenska intelektuella trevliga program och älskar allt och alla för gud så Sverige är fint. Och får lite ångest också. Det får jag varje gång jag gör/ser/läser/tänker något svenskt för jag vet inte hur mycket jag boorde och fåår och så vidare. Men jag har i alla fall en regel att läsa svenska bara på söndagar. Och tycker jag upplever Chile rätt så bra i alla fall.
 
Eh ja. Det jag egentligen ville visa var lite coola bilder från en biologilaboration. Förra veckan åkte vi till havet och mätte och tog prover och i fredags tittade vi i mikroskop. Asså guuud jag älskar mikroskop!!!
Den sista är en miniräka! Och de andra alger.
 
Och! Jag har sett min första rugbymatch! Eller två; först spelade laget i min skola och sedan vuxna. Det är verkligen brutalt men verkar sjukt kul också.
Tränaren hamnade i bråk och fick ett sprucket ögonlock. 
 
På söndag är det val här i landet vilket blir mycket intressant att följa. Därför är allt stängt på lördag. Jag börjar tänka lite smått på när jag kommer hem till valet i Sverige och jag får rösta! Herregud för jag är 18! O, en kul grej hände idag. Skulle lösa in en check på bank (har hållit i min första check!) och mannen i glasburen tittade misstänksamt på mig och frågade hur gammal jag var. Tengo dieciocho! Ha!
 
Nu blåser det som aldrig förr. När jag gick på gatan blev jag liksom framknuffad av vinden och hår och pliserad kjol stod åt alla håll. Min kompis fick precis strömavbrott för ett träd hade fallit på en elkabel. 
 
Hejdå!

Kommentarer
Postat av: Astrid

Åh! Chilensk storm! Eller kanske det vi skulle kalla storm i Sverige. Vad bra att du inte tänker så mycket på spanskan längre! TUMME UPP! Visst är Sverige fint? Men tänk på att vi inte har så coola glaciärer som Chile har :(
Ps. Alla mina polare som hör om din resa till Antarktis är avundsjuka!

2013-11-16 @ 13:04:23
Postat av: Anonym

Hej Tove! Kul att språket kommer!!! Klart att Du får hemlängtan ibland, konstigt vore det annars. Då tar man nya tag antar vi och tänker på allt man ändå får vara med om - Antarktis, då kan man tala om att vara berest!
Vi undrar om ni har något postnummer i er adress?? Posten går ju i snigelfart - kanske skulle postnummer snabba upp det hela. Tror sorteringsmaskinerna läser postnumren först...
Nu har vi mörk november, ingen snö och fortf 10 grader varmt. Hör av dig snart, mormor har skrivit ett julkort och vi skickar det så fort vi får ett ev postnummer
Kramar/Mormor och Morfar

2013-11-16 @ 16:20:08
Postat av: Anders

Snacka om att gå på rutin, jag har helgjour men vi hinner med lite mys med familjen och en skogscykeltur med Albin. Det är rena vårvärmen här och nu längtar jag efter snö och is. Jag förstår om du har en lite tung period med lite Sverigelängtan men snart får ni väl ledigt, det blir jul och annat kul att se fram emot. Skillnaden för dig och mig är ju att jag inte har något annat att längta efter eller känna saknad av om du förstår vad jag menar. Vi hörs snart igen:)
Kramar

2013-11-17 @ 10:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0