Nyårsmiddagen uppe i stugan

Förra veckan var jag uppe i Grövelsjön med hela släkten. Jag skulle gärna vilja säga att vi åkte skidor hela dagarna och gick på äventyrliga fjällsvandringar bland renar och raviner - som vi brukar göra - men vi satt mest antingen i bastun, runt matbordet eller i sofforna framför tvn. Jag måste lista alla filmer vi såg. Fast ute var vi, sisådär mellan 11 och 3, då solen gick ner. 
 
Okej, fram till saken. Förväntningarna på denna nyårsmiddag, Nobelfestens broder, var skyhöga. Vi hade delat upp oss i matlag och jag och moster Brita stod för huvudrätten. Efter många exellark och powerpoints hade vi beslutat oss och efter 3 timmar i köket var det äntligen dags. 
 
Johanna och mamma gör förrätten. Vi stod med ryggarna vända mot varandra och fick inte tjuvkika. Fast visst luktade det lime i hela köket.
 
Min lagkamrat.
 
Hälfen av efterrättsgruppen tar igen sig en stund. 
 
Jag smakar av redningen till rödvinssåsen. Pappa måste vara stolt.
 
Menyn.
 
De skötte sig utmärkt. Ungefär här var man mätt, vilket ioförsig inte betydde nåt.
 
Vår dukning, och lite serpentiner. 
 
 
 
Huvudrätten (alla tog flera gånger, gud så gott. Varför gör man inte renfilé med rödvinssås hela tiden?) och efterrätten. 
 
Sedan gick vi ut och skjöt iväg några raketer.
 
Inte de bästa bilderna, det medger jag. Har aldrig fotat fyrverkerier förut, och mamma stod ivägen. 
 
Nu har skolan börjat. Vi har 2 projektveckor där vi gör ett grupparbete om 1800-talslitteratur. Och några tusen andra saker också, känns det som. 
 
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0