Knäppa skillnader

* Man hälsar med en puss på höger kind. Lite mysigt sådär men jag får inte till smackljudet.
 
** Nästan alla gator är enkelriktade med två filer, så när man ska gå över gatan behöver man bara titta åt ett håll.
 
*** Ej toapapper i toaletten.
 
**** Mjölken har skitlång varighet, den vi har nu (eller de som står i skafferiet) går ut i november. Fast jag är lycklig för jag trodde att de inte drack mjölk i Chile och den smakar jättegott, som röd mjölk.
 
***** Sk colectivos är som en blandning av taxis och bussar. Vanliga personbilar åker vissa rutter och det kostar ungefär 7 kronor. Så man sitter med tre okända och en chaufför inklämda i samma bil. Igår när vi åkte taxi fick en annan tjej åka med oss för hon skulle åt samma håll, snällt va!
 
****** Valutan är helskum. 15 kronor är 1000 pesos och när jag ska översätta priser måste jag dela med 70. 
 
******* I hela staden är det fullt av vildhundar överallt och det är ett stort problem. Här i Chile har djur inte några rättigheter.
 
******** Vid lunch åker man hem och hela familjen äter tillsammans. Sedan åker man tillbaka till skolan. På fredagar slutar man alltid vid lunch.
 
********* Inga ungdomar har extrajobb eftersom de jobben redan är upptagna av vuxna som behöver pengarna mer. 
 
********** När man spelar kort går man åt andra hållet i turordningen, motsols!
 
**(...)** De blandar b och v hej vilt, till exempel Tube (Tove), bolleyvoll, vueno.
 
**(...)** I Punta Arenas kan det blåsa upp till 100 km/h ca 5 gånger per år. Skämtar inte. Gårdagens väder skulle nog ha klassats som storm i Sverige men här rycker de bara på axlarna. Och ja, på vissa gator finns rep som pensionärerna kan hålla i.
 

Igårkväll var jag och Tami hos en kille och hängde med några från min och hennes klass vilket var skitkul. Det är fortfarande helt hopplöst när folk försöker uttala mitt namn. Idag har jag inte gjort annat än att sitta vid datorn och vänta på att mamma ska logga in på Skype för hon har tydligen glömt att vi skulle skypa. :'( :'( Fast läget är okej ändå för jag har långhelg!
 
Chao!

Kommentarer
Postat av: Agata

Yess de kan inte och VILL inte ha skillnad mellan B och V.

Motsols i kortspel????? Så konstigt.

Inget toapapper????

Det verkar vara ganska bra ändå med kindpussarna:-))))

2013-08-15 @ 20:39:51
Postat av: Jossan

Förutom vildhundarna (du vet vad jag känner för hundar) så låter det mesta rätt ok, kunde varit värre lixom som med inget toapapper alls ;) du, ellen och astrid skulle på någon kvällsbio i rålis på sön så skulle vi kanske kunna skypa tidigare så det blir på morgonen för dig? Puss puss saknar dig jättemycket och njuuuuuuter av att läsa varje nytt (även tråkiga obetydliga, även fast det inte kommit några ännu) blogginlägg från dig :)

2013-08-15 @ 21:12:54
Postat av: Ellen

Ååh du verkar ha fått en vardag! Och du kan räkna med att Tobe är ett nytt smeknamn ;)
Massa kärlek! <3 <3 <3 <3 <3

2013-08-15 @ 23:13:41
Postat av: Astrid

Motsols? Jag skulle bli galen! Hahaha TOBE!! TOBBE!!! :D

2013-08-17 @ 12:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här

Trackback
RSS 2.0